![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiMoBwY4JNgTo8TQ1nS4ZpdgefdbWjkte6cog_JG5NmdIveZGERHvxbcllYTlnCnHmXA73J8OS_3QE3-QJv1WE3cO_cuL50VwipIk0VUCCmi0ufSrm1PJopZzB4nzGJ-LGf2NgJxUHWFskN/s200/IMG_6269.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEicJX0c8R0AYS_Tn2MysEFQNOJnq8zZhcJyRaCmupoHgA6xge8aE-33NOrqQXoqlWZP89ZadmTpkTC-PH9zQmpirMriu4j-Pt1wN4DSHybz0lBLxqFKZzflq4HPotV0WFsPeIeNYdpQ2IO7/s200/IMG_6277.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjnGsUOBLW0m8FyH92qxDWFkPyGLRdLNcqk0hUjvs9Qd9sWCutEXJDHU_VgAU3Yb40_wmPbslENQC9sJ6lWvVXWuv5rMThXKIAgT8auRzIywNACZUxky7nAuudAbxCdlmP49Ugj0G8XjQTQ/s200/IMG_6286.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjHCGDikE8P8TE7MeuA7eWHfWbnu8tvvc5TWMwyv7c8FdHUjmSeqGVaKtULNRpKQ8PAhDYTXfnu0affRSBcTIgYstQX5-_cNZ0j6x5urXIQcGBYfGem4KOAG075SMlFO_ekdUz_80QWMzx1/s200/IMG_6290.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi-4no_NE_COJKJj32AqDTKG4eQ8yYjDgGeEZLRcy1o9Q0Pdddymu4T7ADTkwcUPyI7b7Tt0DQSfkBwt2TBCnFjeJpcE8zSO-ck1QBOxBaIXVlwAPEsv-3sUzYhfWNBNWAgyQh7KvPDrLWJ/s200/IMG_6303.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjhfOGRFDX4QrS9dBLLJPlMUT4otR0a49NXbrv91QiTygqtuJPGOXVM7ar3_bsKlu6ymzVfEA-nqLANU4p3x-lFlp8jVreOBEVLsbfrVRaMhnr8ojMn2o-CchVo0OUwzw9CDv0ZIYNb3Ev7/s200/IMG_6318.jpg)
De grote sluis voor
de beroepsvaart ligt pal naast de jachthaven van Brunsbüttel en het is imposant
om te zien hoe die grote zeeschepen met veel schroef- en motorlawaai erin en
eruit varen. We waren zo moe van de nachtelijke overtocht door de Duitse Bocht,
dat we ondanks de herrie en golfslag van de grote zeeschepen 's nachts meteen
insliepen. Na een goede nachtrust vertrokken we de volgende ochtend om acht uur
uit de jachthaven van Brunsbüttel. Op dat moment voer er net een groot zeeschip,
de Trafexpress, de sluis in om geschut
te worden naar de Elbe en waar we even op moesten wachten. Het was bewolkt weer
en het miezerde een beetje. Voor ons voeren er een paar grote zeeschepen, maar
die vanwege hun hogere snelheid al gauw uit het zicht waren.Voor de rest was het zeer rustig op het
kanaal op enkele zeiljachten na. Halverwege voeren we langs het station voor het loodswezen en was het inmiddels droog geworden. Omstreeks 13:00 uur passeerden we de unieke kabelpont van Rendsburg, die vlak achter ons overstak.
Even later kwamen we langs de jachtwerf Lürssen, die grote superjachten bouwt.Ongeveer een uur vanaf de sluis Kiel/Holtenau
kwam er een groot containerschip ons tegemoet, de Barmbek uit Monrovia. Tegen
vier uur kwamen we bij de sluis van Kiel/Holtenau aan, waar we net een
sluislichting misten. De kleine sluis voor de pleziervaart was gesloten in
verband met onderhoud, zodat we in de grote sluis met de beroepsvaart moesten
mee schutten. Achter drie grote zeeschepen konden we met twee andere zeiljachten
ook naar binnen. Via de marifoon werd vanuit het sluiswachterkantoor opgeroepen
dat we voor de zeeschepen moesten gaan liggen, maar door alle motorherrie
rondom verstond niemand het. Na te hebben betaald voor de doortocht van het
NO-Zeekanaal bij het sluiswinkeltje moest de pleziervaart als eerste de sluis
verlaten. Omdat we achter twee zeeschepen lagen, was dat niet eenvoudig. Dat
ging dan ook mis met eengrote
Nederlandse catamaran, die niet genoeg snelheid maakte om tussen twee
zeeschepen door, die hun schroeven nog in het werk hadden staan, naar buiten te varen. Door de schroefwerking
en de lage snelheid kwam de catamaran tegen één van de zeeschepen terecht en
wij, die vlak achter de catamaran voer, konden daardoor ook niet doorvaren. Na wat gehannes kwam
de catamaran uiteindelijk de sluis uit, zodat wij met veel gas zonder problemen
er ook uit konden varen en bevonden we ons in het Kielerfjord aan de Oostzee.
Na de sluis was het nog ca. twee mijl naar Laboe. Een badplaats met twee fraaie
jachthavens gelegen aan de NO-kust van het Kielerfjord, een mooie uitvalbasis
voor onze vakantie.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten