maandag 25 mei 2015

Door het NO-Zeekanaal naar Laboe


De grote sluis voor de beroepsvaart ligt pal naast de jachthaven van Brunsbüttel en het is imposant om te zien hoe die grote zeeschepen met veel schroef- en motorlawaai erin en eruit varen. We waren zo moe van de nachtelijke overtocht door de Duitse Bocht, dat we ondanks de herrie en golfslag van de grote zeeschepen 's nachts meteen insliepen. Na een goede nachtrust vertrokken we de volgende ochtend om acht uur uit de jachthaven van Brunsbüttel. Op dat moment voer er net een groot zeeschip, de Trafexpress, de sluis in om geschut te worden naar de Elbe en waar we even op moesten wachten. Het was bewolkt weer en het miezerde een beetje. Voor ons voeren er een paar grote zeeschepen, maar die vanwege hun hogere snelheid al gauw uit het zicht waren.Voor de rest was het zeer rustig op het kanaal op enkele zeiljachten na. Halverwege voeren we langs het station voor het loodswezen en was het inmiddels droog geworden. Omstreeks 13:00 uur passeerden we de unieke kabelpont van Rendsburg, die vlak achter ons overstak. Even later kwamen we langs de jachtwerf Lürssen, die grote superjachten bouwt.Ongeveer een uur vanaf de sluis Kiel/Holtenau kwam er een groot containerschip ons tegemoet, de Barmbek uit Monrovia. Tegen vier uur kwamen we bij de sluis van Kiel/Holtenau aan, waar we net een sluislichting misten. De kleine sluis voor de pleziervaart was gesloten in verband met onderhoud, zodat we in de grote sluis met de beroepsvaart moesten mee schutten. Achter drie grote zeeschepen konden we met twee andere zeiljachten ook naar binnen. Via de marifoon werd vanuit het sluiswachterkantoor opgeroepen dat we voor de zeeschepen moesten gaan liggen, maar door alle motorherrie rondom verstond niemand het. Na te hebben betaald voor de doortocht van het NO-Zeekanaal bij het sluiswinkeltje moest de pleziervaart als eerste de sluis verlaten. Omdat we achter twee zeeschepen lagen, was dat niet eenvoudig. Dat ging dan ook mis met eengrote Nederlandse catamaran, die niet genoeg snelheid maakte om tussen twee zeeschepen door, die hun schroeven nog in het werk hadden staan, naar buiten te varen. Door de schroefwerking en de lage snelheid kwam de catamaran tegen één van de zeeschepen terecht en wij, die vlak achter de catamaran voer, konden daardoor ook niet doorvaren. Na wat gehannes kwam de catamaran uiteindelijk de sluis uit, zodat wij met veel gas zonder problemen er ook uit konden varen en bevonden we ons in het Kielerfjord aan de Oostzee. Na de sluis was het nog ca. twee mijl naar Laboe. Een badplaats met twee fraaie jachthavens gelegen aan de NO-kust van het Kielerfjord, een mooie uitvalbasis voor onze vakantie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten