dinsdag 26 mei 2015

Van Laboe naar Heiligenhafen


Na een goede nachtrust verlieten we om kwart over negen de jachthaven van Laboe richting de plaats Heiligenhafen, een afstand van ca. 35 Nm en onze eindbestemming van vandaag. De zon scheen en de weersvoorspelling gaf W-4 aan, later toenemend naar W-5 ofwel mooi zeilweer. Toen we het Kielerfjord uitvoeren werden we ingehaald door een groot Duits marineschip. De koers naar Heiligenhafen loopt door het Todendorf schietgebied, waar je op werkdagen niet doorheen mag varen. Vorig jaar, toen we onze vaarroute wilden verkorten en er doorheen zeilden, werden we eruit gestuurd middels een marifoonoproep en een patrouilleboot van de Duitse Marine. Vandaar dat we vandaag maar besloten de vijf Nm extra er omheen te varen. Even later echter riep de Duitse Marine via de marifoon op dat het gebied wel actief was vandaag maar de weg van Kiel naar het eiland Fehmarn vrij was, zodat wij onze koers richting Heiligenhafen konden zetten. Nadat we het Kielerfjord verlaten hadden, kwam een forse bui vanuit het NW opzetten met veel regen en wind, die aantrok tot NW-6 met vlagen van 7, zodat we met ruim 9 knopen vooruit schoten. Na een half uur was de bui voorbij en nam de wind weer af naar W-4 en vervolgden we zeilend voor de wind onze koers. We hadden net de genua uitgeboomd toen er weer een nieuwe bui achter ons aankwam. Ook nu trok de wind weer aan en uit de richting NW, zodat de boom er weer uit moest. Gelukkig was deze bui korter en minder hevig dan de vorige. Daarna viel de wind opnieuw terug naar West 3-4 en kwam er ook meer zon, zodat we waggelend voor de wind onze koers weer konden voortzetten en we de genua weer uitboomde om meer snelheid te maken. Tegen vieren kwamen we bij de aanloopgeul van Heiligenhafen aan. Inmiddels was de wind aangetrokken tot NW-5. We kwamen een patrouilleboot tegen, de Y839, op weg naar  het Todendorf schietgebied om deze te bewaken tegen nautische indringers. In de grote jachthaven van Heiligenhafen aangekomen, was het even lastig om een box in te varen, vanwege de wind en te smalle palen, maar met enig duw en trekwerk lagen we al snel goed vast. En dat is maar goed ook, want volgens de havenmeester zou het morgen windkracht 7 worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten