![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhZX8QI95J6i-zwAdPOBkXjQKS5YlUB9f0xPgwJul4QO2JTtKrXiZrCHmhkhD0tg8jGlZprKEyvIG01jfLzR8_fDYSJMLQZfXunmxngm4pFngI7SABwNYUK1UjuLESQcwTnXF3yy66LOi7g/s200/IMG_9051.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjBubJluexe60WCUIjwGLs4bOSzlYntL2Ljhfr4JB1zPWDt2mzNYWKTPJjXKCWNw6qieUHYuKncIW1Y7_yK4TUnL9v5WG2SXYdc7QJpNtLLCE5tQ9OBcoljgZpcf5URCTDcLB_Tb3d_8YVm/s200/IMG_9073.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEga90DAlk5AooHqQdRhmq52opqFtTjTR7MohQK3cZslwxNyceqSoqeY90eKLRkObwgHv5_TG2eTHvJjs-JqS98bEGKS8AdSDNR4n0faWkKo8PfE8k5ZMRNcsPbg7Nzer9kb0JOKYZCCXzxi/s200/IMG_9081.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi_cZXBQnCAAEQ4aVDKdywJzTLOXQ2KW9-vGD7jXMYZu5VCkGvuXCAPYXJVVXV-UE-1AZoNIlmynztjfRvnFV_KNwx18FkmJZVqiKKK2EyM6YUNyABYJuHTw1jiBkp_Q-P4dtf09lC97oGx/s200/IMG_9087.jpg)
Volgens de weerkaarten zag de weersvoorspelling voor de komende dagen er goed uit.
Vanochtend stond er een westenwind 3 bft, die in de middag zou draaien naar het
noordwesten. In de nacht zou deze afnemen naar 2 bft of minder. Jammer dat we
dan niet zouden kunnen zeilen, maar altijd beter dan een zuidwester van 5 bft
of hoger als tegenwind. We vertrokken dan ook om kwart over tien in de ochtend.
Om half twaalf was het hoog water in Cuxhaven. Tegelijkertijd verliet met ons
een Zweeds jacht met alleen de schipper aan boord. We hadden in het begin nog
wat stroom tegen, maar na een uur begon deze mee te lopen. De eerste 15 Nm van
Cuxhaven naar de Elbemonding was niet te bezeilen en voeren we op motor en
grootzeil de Elbe af, waar we werden opgelopen door een groot containerschip van Maersk.
Nadat we de Elbemonding uit waren en onze koers meer naar
het zuidwesten hadden verlegd, rolden we de fok uit en met ruim 6 knopen aan de
wind zeilden we tussen de vrachtschepen door, die op de rede van de Jade voor
anker lagen, richting Vlieland. Na drie uur zeilen, viel de wind weg en moesten
we opnieuw de motor bijzetten. De Zweed, die inmiddels het Duitse
gastenvlaggetje had vervangen door een Nederlandse gastvlag, zeilde nog even
door, zodat we hem al snel ver achter ons lieten. Na een voedzame pasta als
avondmaaltijd gingen we de nacht in. Om 23:00 uur was het donker. Het was
onbewolkt en een bijna volle maan scheen over het water, zodat we toch nog enig
zicht hadden. Om half een passeerden we het met rood en wit licht knipperende
windpark bij Borkum. Er stond geen wind, de molens draaiden niet. De energie
voor de verlichting kwam dus elders vandaan. Ook ligt er permanent een bemande
boot voor bewaking ter voorkoming dat een boot het windpark invaart. Rendabel
waren de molens vandaag in ieder geval niet. Een uur later voeren we door de
rede van Borkum, waar diverse fel verlichte vrachtschepen lagen. Om half vier
begon het langzaam lichter worden. De zon kwam pas na vijven werkelijk op. Er
was helemaal geen wind meer en de zee was spiegelglad, wat we maar zelden meemaken
met name in de Duitse Bocht. Na nog een paar bruinvissen en een zeehond te
hebben gezien ter hoogte van Ameland, die ons maar voor luttele seconden een blik gunden,
bereikten we om 11:00 uur de haven van Vlieland, waar we nog een mooie ligplaats konden bemachtigen ondanks de overvolle drukte vanwege het mooie weer. De afstand over de grond was 150 Nm. Op ons log
stond 160 Nm en hebben we dus dit keer meer stroom tegen dan mee gehad. Morgen
gaan we weer terug naar onze thuishaven de Blocq van Kuffeler.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten