Om zeven uur verlieten we de jachthaven van Rendsburg op weg
naar de sluizen van Brunsbüttel, een afstand van 35 Nm. Het was mooi weer. De
zon scheen en er stond weinig wind. Ook een Noors zeiljacht vertrok op dezelfde
tijd en voer achter ons aan. We
passeerden de fraaie kabelpont van Rendsburg, die net voor ons overstak. Deze
kabelpont hangt aan de “Rendsburger Hochbrücke”, een stalen spoorwegbrug, die
gebouwd is tussen 1911 en 1913. Het was ook drukker met vrachtvaart dan de vorige
dag. We werden halverwege ingehaald door een stoombootje, genaamd Woltman, uit
Hamburg. Even zaten we in de roetwolken, toen er kennelijk wat kolen op het vuur werden
gegooid. Om kwart voor één kwamen we bij de sluizen van Brunsbüttel aan, waar
we ongeveer driekwartier moesten wachten voordat we geschut konden worden. Een
dik uur later voeren we op de Elbe. Er was te weinig wind en ook nog pal tegen,
zodat we niet konden zeilen. Op de motor en met de stroom mee voeren we meer
dan 10 knopen de Elbe af richting Cuxhaven, een afstand van 18 Nm vanaf
Brunsbüttel. Om half vier kwamen we in de jachthaven van Cuxhaven aan, waar het
al aardige druk was met passanten van allerlei nationaliteiten o.a. Denen,
Fransen, Engelsen, Zweden, Duitsers en vele Nederlanders. ’s Avonds om half
zeven begon het te regenen. Hopelijk is het morgen droog, want we willen dan
naar Vlieland vertrekken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten